Klasszikus értelemben a járórács egy fém alapú, járható fényáteresztő felület.
A járórácsok különböző anyagú, fő- és mellékbordából összeállított, személy- és adott esetben járműteher viselésére alkalmas sík testek.
A rácsok teherviselő elemei mindig a megfelelően méretezett keresztmetszetű szalagacélból (esetleg más anyagból, pl.: rozsdamentes) készült főbordák.
A járórácsok csak egyirányban (főborda irányban) teherviselők. Ezért elengedhetetlen a főborda hosszának egyértelmű megjelölése: mindenkor az elsőnek megadott táblaoldal méret.
Az oldalak felcserélhetőségéből származó balesetveszély elkerülése végett célszerű a négyzet alakú rácsok tervezését elkerülni. Amennyiben ez nem oldható meg, úgy mind a négy oldal megfelelő alátámasztása szükséges.
Az alapépítményre szükséges felfekvés alátámasztásonként 30-30 mm, illetve ennél nagyobb főborda magasság esetén az ezzel megegyező hosszméret.
A főbordák felső élébe rögzítik a mellékbordákat, amelyek a rács teherviselésében nem vesznek részt. Egyrészt kifordulás ellen merevítik a főbordákat, másrészt azzal együtt alkotják a rácsképet.
A rácstáblákat szegőelemekkel zárják le, mely lehet laposvas-szegés, „u”- vagy „t” -keret. A rácsok az alkalmazott technológiától illetve a rendeltetéstől függően lehetnek:
- présrácsok (jelük: P), ahol a főbordákat kicsípett fészkeibe préselik be a mellékbordákat;
- csúszásmentes felületű biztonsági járórácsok (jelük: GS), ahol a bordák (esetleg csak a mellékbordák) felső éle profilozott;
- hegesztett présrácsok (jelük: SP), ahol a mellékbordákat elektromos ellenállás hegesztés kíséretében préselik és egyben hegesztik a főbordákba;
- lépcsőfokok tetszőleges rács járófelülettel;
- spirál és egyenes karú lépcsők tetszőleges rács járófelülettel.
Please login or Register to submit your answer